ניהול מידע אישי ולמידה

שרון הרדוף-יפה
מנחה: פרופ' רפי נחמיאס
בית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל אביב

 

אודות המחקר:

בעידן הידע, יחסי הגומלין בין הלומד למידע משתנים, כמויות המידע הולכות וגדלות וללומדים נגישות רבה למקורות מידע מגוונים. תלמידים כיום, במהלך עבודה על משימות למידה נחשפים לכמויות מידע עצומות העומדות לרשותם באינטרנט והם נדרשים להעריכם ולארגנם במטרה להשתמש בהם מאוחר יותר. על כן, תלמידים מנהלים מרחב מידע אישי דיגיטלי שבו הם שומרים, ממיינים ומארגנים פריטי מידע, כגון, מאמרים, סיכומים, רשימות, תכתובות, קישורים ועוד. ניהול מידע אישי הוא הפעילות שבה אדם מארגן ושומר את פריטי המידע במטרה לאחזר אותם בעצמו מאוחר יותר. ניהול מרחב מידע אישי מאפשר ללומד לשמור ולאחזר פריטי מידע רבים הדרושים לו במהלך ביצוע מטלות למידה ולכן הופך להיות פעילות מרכזית בתהליך הלמידה בעידן זה.

 

ניהול מידע אישי מבוסס על עקרונות ארגון סובייקטיביים הנובעים מההקשר שבו נשמר או אוחזר פריט המידע וממחקרים עולה כי ניהול מידע אישי מלווה בקשיים ונדרשות לו מיומנויות קוגניטיביות כגון מיון, הערכה והתאמה. למרות שניהול מרחב מידע אישי כרוך במאמץ ומהווה חלק מרכזי בתהליך הלמידה כיום ולמרות שקיימת חשיבות גדולה לבדיקת המשמעויות של שילוב טכנולוגיות בתהליך הלמידה, לא נעשו עד היום מחקרים הבודקים את פעילותו של הלומד במרחב המידע האישי שלו בכלל ובמהלך ביצוע מטלות למידה בפרט. מטרת מחקר זה היא לבחון את המשמעויות של ניהול מרחב מידע אישי במהלך הלמידה תוך התמקדות במטלה הדורשת אינטגרציה של מידע רב, עבודת חקר עבודת גמר או סמינריון.

 

מתודולוגית המחקר היא איכותנית פנומנולוגית, ובמהלכו יתקיימו ראיונות עומק במטרה לעמוד על המשמעויות של ניהול מרחב מידע אישי עבור התלמיד. במחקר ישתתפו כ 50 תלמידים משלוש קבוצות גיל: תלמידי תיכון, תלמידי תואר ראשון ותלמידי תארים מתקדמים.

 

המחקר יוסיף ידע אודות אחת הפעילויות המרכזיות של הלומד בעידן האינטרנט, יצירה שמירה ואחזור פריטי מידע מהרשת וברשת במהלך הלמידה. ממצאי המחקר יטילו אור על פעילות הלומד בסביבה הדיגיטלית הפרטית שלו ועל השימוש שעושה בסביבות אינטרנט שונות לניהול מידע אישי בכלל ולצרכי למידה בפרט.

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive