הערכת תהליכי למידה בסביבות אינטרנטיות במדעים, באמצעות כריית נתונים ברשת
מאת: גלית בן-צדוק
מנחה: פרופ' רפי נחמיאס, בית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל אביב
אודות המחקר:
תלמידים רבים ברחבי העולם לומדים באמצעות סביבות למידה אינטרנטיות, ובכללן סביבות למידה במדעים. סביבות למידה אלו מציעות לתלמידים אמצעי למידה אינטראקטיביים מגוונים, שבאמצעותם הם יכולים לקדם את הלמידה שלהם באופן אקטיבי ועצמאי. התלמידים בסביבות אלו אחראים במידה רבה על תהליך הלמידה שלהם ושולטים במרכיבים רבים של הלמידה, כמו מידת צריכת התכנים, סדר צריכת התכנים, זמן וקצב הלמידה, ועוד. מכאן שיש חשיבות עצומה למחקר אודות תהליכי למידה של תלמידים בסביבות למידה אינטרנטיות, אך כיום עדיין חסר מידע רב בנושא. זאת משום שאיסוף המידע אודות תהליכי למידה אינטרנטית בקרב אוכלוסיית לומדים גדולה, הוא קשה ומורכב באמצעות שיטות המחקר המסורתיות. לכן במחקר זה אנו עושים שימוש במתודולוגיה מחקרית חדשה בתחום החינוך: כריית נתונים ברשת (Web Mining), על מנת ללמוד באופן מעמיק על תהליכי למידה בסביבות אינטרנטיות במדעים, וכן על הגורמים המשפיעים עליהם ועל הקשר שבינם לבין הישגי הלומדים.
בשיטה של כריית נתונים ברשת כל פעולות הלומדים בסביבות הלמידה נאספות ומתועדות בקבצים ממוחשבים, הנקראים קובצי יומן (Log Files), והן מנותחות באמצעות שיטות סטטיסטיות מתקדמות, על מנת ללמוד על מאפיינים שונים של תהליכי למידה. יחד עם זאת, תהליך למידה הינו תהליך מורכב, אשר לו היבטים קוגניטיביים ורגשיים, ומאפייניו אינם תמיד קלים לזיהוי בקובצי היומן. לכן, שני אתגרים עומדים בפנינו במחקר זה: האחד, הוא לבנות מסגרת מושגית לאפיון תהליכי למידה בסביבות אינטרנטיות במדעים, בהיבטים קוגניטיביים ומוטיבציוניים, בהתבסס על קובצי היומן והספרות המחקרית, וכן לבחון את הקשר שבין מאפיינים אלו למאפיינים האישיים של הלומדים (גיל, מגדר, ידע קודם), מאפייני סביבת הלמידה (סוג אמצעי הלמידה, מיקום הלמידה) והישגי הלומדים. האתגר השני הוא לפתח אלגוריתמים של כריית נתונים לשיקוף מאפיינים של תהליכי למידה בקרב אוכלוסיית לומדים רחבה, באופן אוטומטי וממוחשב.
למחקר תרומה בשלוש רמות: ברמה התיאורטית, המחקר יוסיף נדבך אמפירי למחקר אודות תהליכי למידה בסביבות אינטרנטיות, ברמה המעשית, המחקר יאפשר למפתחי סביבות הלמידה להתאים ללומדים את סביבות הלמידה, על-פי התנהגותם, העדפותיהם וצורכיהם. ברמה המתודולוגית, המחקר יסייע לבניית מנגנון חישובי אוטומטי לשיקוף מאפיינים של תהליכי למידה ברשת.